KITAB BARENCONG PDF

KITAB BARENCONG PDF

Kitab Barencong Datu Sanggul. 52 likes. Book. Kitab Barencong Datu Sanggul . Privacy · Terms. About. Kitab Barencong Datu Sanggul. Book. 52 people like. Kitab barencong. 40 likes. Book. Kitab barencong · Home · Photos · About · Community · Info and Ads. Create a Page. Like. Share Suggest Edits. More. Kadida campur ahli sareat Memisah diri baparak rapat. [BABUL HAQ] Barincong Jangan susah bacari bilah, bilah ada di dalam buluh. Jangan.

Author: Arataxe Fenrisar
Country: Kenya
Language: English (Spanish)
Genre: History
Published (Last): 23 June 2011
Pages: 309
PDF File Size: 4.84 Mb
ePub File Size: 8.53 Mb
ISBN: 425-8-94761-894-2
Downloads: 37006
Price: Free* [*Free Regsitration Required]
Uploader: Fenris

Kini aku tidak minta sorga lagi. Apabila cintanya telah bersemi dan berupa penerimaan dari haliknya ; disinilah nilai hidup itu. Maka yaitu kadim ketiganya dan lagi azali, maka adapun martabat yang ketuhanan itu atas empat perkaraa, alam ruh, alam misal, alam jasam dan alam insan.

#barencong hashtag on Instagram • Photos and Videos

Mereka mereka yang mendapat cara ini selalunya yang beramal dengan kaedah Tarikat. Bukankah kita sudah tahu bahwa malaikat itu utusan Allah. Kenapakah waktu subuh itu tidak disamakan lima rakaat tiap-tiap waktu? Dan yakinlah kita bahwa kita ini tidak mempunyai daya dan upaya, kecuali dengan kudrat dan iradat Allah Taala jua adanya.

Ini lah Diri Sebenar Diri yang harus di kenal dengan rasa dan perasaan, dan dengan geraknya yang tersendiri. Syariat sholat Tharikat sholat Hakikat kita Marifat sholat Inilah susunan rukun islam yang ketiga ialah: Jangan susah mencari Allah, Allah ada di dalam tubuh adam insan adalah satu. Demikianlah daeerahnya atau alkah sedarah namanya daging segumpal dirahim ibu kita.

Apa sabab waktu subuh dua rakaat, maka sabda rasulullah: Sebab-sebabnya waktu itu tidak sama akan rakaatnya, kerana mengikut kejadian alam ini. Mula-mula dari bawah ke atas, pertama Ruhani dan Jasmani Aradul Basyariah yaitu segala tubuh yang kasar Kedua A’yan Syabitah, Ruh Idhafi atau Ruhul Quddus, artinya masih Jisim, Jisim artinya tubuh yang halus-halus, betul-betul halus, tetapi masih kasar kitqb, seumpama seperti debu dicincang seribu kali cincang masih kasar jua.

Kitab Babul Haq Barencong 1 (1)

Sebut menyebut nama wujud yang zahir, seperti katanya: Berkata Imam Ghazali ra Tidak syak lagi,sesungguhnya Rahsia itu tertakluk kpd segala baarencong yang ada dalam agama dan tidak terlepas daripada menzahirkanya kpd orang lain ia itu kpd.

Awalnya Allah, dan ahirnya Allah. NYAWA – kembali kepada yang punya hak.

  LA CUEVA DEL OSO CAVERNARIO PDF

Syahadat itu adalah tubuh engkau. Karena bagi anda semua suci, semua halal, semua baik. Maka marilah menghilangkan tubuh kita sampai menjadi misra apa yang disebut di atas itu dan bagaimana jalannya itu? kitsb

Pasal pada mengatakan ma’rifat yang sempurna jalan kepada Allah subhanahu wata’ala menghimpunkan antara Tasbih dan Tanziah adapun lafaz antara itu Laisa Kamislihi Syai’un,artinya tiada seumpama tiada seperti jua suatu lapaz tasbih itu Wahussami’ulbasyir. Demikian pula perbuatan jika ada melihat dengan penglihatannya jua, maka sempurnalah ia kepada hak ta’ala, terlalu halus dan terlebih suci dan terlebih tinggi, tiada sama-samanya maka yaitulah tuhan namanya. Karena sesungguhnya, laut yang tiada bergelombang itu, di situ juga.

Perserikatan terlindung halus tidak disadari Dalam salah satu hadits qudsi Allah mengingatkan: Untuk itu kita haruslah memahami yang mana jasmani dan yang mana rohani, yang mana diri terdiri dan diri terperi, yang mana jiwa dan yang mana raga dan yang selalu jadi sebutan orang ya itu yang mana zahir dan yang mana batin. Hamper semua orang merasa dirinya tidak bersalah, tidak berdosa, tidak tercela. Maka inilah sabda Rasulullah s. Disitulah engkau Mi’raj, pertemuan dalam HadiratKu dan apabila engkau turun maka wajiblah engkau mengerjakan perintahku, seringga engkau cinta kepadaKu dan engkau jauhilah segala yang kuharamkan.

Inilah sebabnya Subuh itu dua rakaat. Hanya yang penting baginya perasaannya kepada Tuhannya. Mereka mereka yang mendapatkan nya dengan cara ini selalunya tidak mengetahui dan faham apakah yang terjadi sebenarnya. Maka hendaklah diketahui lebih dahulu supaya sempurna dunia dan akhirat. Dan bertemunya daripada renggangnya, dan lenyapnya atau leburlah dirinya dari tetapnya perasaannya, dan lupanya terhadap mahkluk daripada ingatnya pada mereka.

Babul Haq Kitab Barencong

Adapun yang bernama Allah itu ialah kehendak, yang bernama kehendak itu ialah hidup, yang bernama hidup ialah Ruh, yang bernama Ruh itu ialah Allah, yang bernama Allah itu ialah Muhammad, yang bernama Muhammad itu ialah yang hidup, yang bernama hidup itu ialah Zat yang Wajibul Wujud, yaitulah yang sebenar-benarnya Wujud Haq dan Wujud Mutlaq. Karena itu air mulhayat ibu kuning warnanya. Atau ada juga orang memanggil Jiwa dan Raga dan banyak lagi nama nama yang di beri kepada Diri dan jasad untuk mudah di fahami dan mengikut perguruan tertentu.

Itulah suatu di dalamnya ini, yakni hasilah seseorang memandang wahdah dan pasrah di dalamnya wahdah niscaya adalah beroleh pangkat yang tinggi daerahnya Allah yakni hasilah bagi seorang memandang yang kesempurnaannya, Wasiat yaitu hei anakku tiada dapat, tiada engkau ketahui serta engkau i’tikatkan di dalam hatimu yang lima 5 perkara itu ia dinamakan ilmu hakekat, artinya mengetahui dengan yakin hatinya kita lakukan dengan bacaan atau dengan perkataan, tetapi dengan dirasanya jua-dan ditetapkan dalam hatinya jua, maka tiada berpaedah dibaca dengan lidah yaitu tauhidul ap’al, kedua tauhidul sifat.

  BAXI ECO3 240 FI PDF

ESA pada dzatnya,sifatnya,asmanya,af’alnya seperti dalam Quran kariim ; serahkan dirimu yaa Muhammad kepada Tuhanmu yang hidup tiada mati. Di mana ada Nur nya tentu terputus dari yang punya Nur.

Jangan susah mencari Allah, Allah ada di dalam tubuh 53 kertas demikian misalnya. Inilah barenconb dikenal dan mensyahadahkan siang dan malam tiada lain di dalam mitab dan di dalam sir-nya di dalam hatinya itulah yang dipandangnya siang dan malam.

Menyatakan jalan orang maqam Hakikat, yaitulah orang yang tiada sekali-kali berkehendak dengan kiitab zikir yang zahir seperti LA lLAHA ILLA ALLAH, karena dipandangnya di dalam alam ini tiada ada yang maujud, hanya Allah itu yang hadir senantiasa dalam hatinya dan pada sekalian ruh dan batang tubuhnya. Jangan susah mencari Allah, Allah ada di dalam tubuh. Karena cahaya lampu itu adalah hak-Nya, maka pulanglah hak itu kepada yang empunya hak, seperti firman Allah: Asal diri kita selagi belum ada apa-apa, hanya ibu dan bapak belum berkumpul menjadi satu.

Bila hati masih terpesona dengan yang lain selain Allah maka engkau masih terdinding dengan Allah.

Inilah yang disebut kiamat sugro, sedangkan kiamat kubro adalah kiamat yang sebenarnya. Adapun kittab yang lain itu mengikut cerita Rasulullah s. Sama ada ia maksiat zahir atau bathin. Adapun Rahsia Marifat itu adalah rahsia bagi diri, tiada siapa pun boleh menghuraikan di atas rahsia diri masing-masing melainkan orang-orang ahli Sufi dan Wali sahaja yang boleh menghuraikan.

Kitab Babul Haq Barencong 1 (1)

Tetapi yang penting disini bukan huruf dan suara akan tetapi isinya apakah zikirnya kosong, atau isi, itulah yang jitab masa alah. Dan manakah sifat istimewah bagi Tuhan? Artinya mengenal zat Allah Ta’ala di dalam diri dan barang kelakuan kamu, seperti baik dan jahat, seperti tertawa dan menangis dan sebagainya.